Musiikilla on valtava vaikutus mieleen. Ihan siis iskelmätasollakin. Lenkillä musiikki antaa rytmiä liikkeelle. Erilaisissa tunnetiloissa miettii, miten hienosti joku on osannut ilmaista asian. Muistan kun entisen avomiehen kanssa vuonna papu ja kirves olin lähdössä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja surimme asiaa yhdessä. Miten siihen tilanteeseen jotenkin silloin sattui "Minä olen muistanut"-kappale. Vaikkei ero ollut tuossa vaiheessa lopullista, aivan kuin se sitä olisi enteillyt. Eikä loppujen lopuksi kovin kauaa mennyt, ennen kuin ero sitten tuli. Välimatka ei tässä tapauksessa vahvistanut tunnesidettämme. Se oli kova paikka, kun olin luullut hänen olevan minulle se oikea. Sen jälkeen "Nothing compares to you" sai jonkin aikaa vedet virtaamaan. Myöhemmin "Valokuvia" viittaa aina tuohon aikaan.

Kun ystävälläni epäiltiin kohtalokasta sairautta, jolle mitään ei juuri olisi tehtävissä, "Mä annan sut pois" sai minut aina ajattelemaan, mitäköhän hänen ja miehensä mielessä liikkuu, kun tuo kappale sattuu soimaan. Ja viime päivinä "Järjetön rakkaus" on saanut ajatuksiin, että olen ehkä joskus saanut kokea jotain hieman sen kaltaista, mutta en koko elämän kestävää kaipausta. Tällä hetkellä toinen ystäväni ja hänen paljastunut salarakkautensa saattavat kokea juuri näitä tunteita. Voin eläytyä noihin tunteisiin ja sisimmässäni sääliä sitä, joka tässä sopassa jää ilman. 

Omassa elämässäni taidan olla nykyisin liian kapakala tunteiden osalta. Ärsyttävää, että minusta, ainaisesta ihastujasta ja tuuliviiristä on tullut ajan saatossa tällainen mehuton ja mauton akka, joka ei herätä kenessäkään mitään intohimoja. Eikä kukaan minussa sen kummemmin. Siksi tuollainen järjetön, kaipaava, tuskainen rakkaus herättää kaikuja menneisyydestä. Eikä se aina ole niin IHANAA, ei tosiaankaan. Päinvastoin, repivää ja raastavaa. Luin joskus jostain, että hienoimmat ajatukset, sanat ja sävelet syntyvät puutteesta, ja allekirjoitan sen kyllä.  Niinhän se on, että kun ei ole jotakin, sitä kaipaa. Kun on, ei jaksa kiinnostaa. Ainakaan kaiken aikaa.